DOOH-handboek: eerste stap op weg naar industriestandaard

Taskforce Digital Out-of-Home (DOOH) van IAB Nederland wil richtlijnen voor snel groeiende markt.

IAB

De Taskforce Digital Out-of-Home (DOOH) van IAB Nederland publiceert vandaag het eerste DOOH-handboek op de Nederlandse markt. Het handboek moet de eerste stap zijn op weg naar eenduidigheid in de markt.

De laatste IAB Ad Spend-cijfers laten zien dat DOOH hard groeit.
Was het marktaandeel van Digital Out of Home-advertising in 2016 nog maar 5 procent, in 2017 was die groei +116 procent en afgelopen jaar nog eens 90 procent. Inmiddels is een derde van de totale OOH-bestedingen digitaal.

DOOH is vooralsnog een ondoorzichtige markt. Marketeers en exploitanten willen weten hoe ze om moeten gaan met DOOH in de openbare ruimte, met KPI’s en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, meetbaarheid en transparantie. In het handboek zet de begin 2018 opgerichte IAB Taskforce deze punten op een rij.

Guy Grimmelt (Exterion Media en voorzitter Taskforce DOOH van IAB Nederland): ‘De impact en het gebruik van DOOH neemt steeds meer toe. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid, maar ook aan eenduidigheid over de belangrijke thema’s rondom dit medium. Door het publiceren van dit handboek bieden we richtlijnen over onder andere meetbaarheid, content, creatie en currency, iets waar grote behoefte aan is. Als taskforce zien we dit handboek pas als een eerste stap. Het is onze missie om op de korte termijn deze richtlijnen samen met alle stakeholders verder uit te werken.’

Formaten

Het handboek laat zien dat er op verschillende vlakken nog veel te doen is in DOOH, bijvoorbeeld alleen al in de formaten. De Taskforce meldt: ‘Inmiddels kunnen we constateren dat de meest populaire formaten 9:16, 16:9 en 4:3 zijn en dat deze formaten ook de meeste contacten opleveren. Als taskforce adviseren wij exploitanten dan ook om deze formaten te hanteren bij het plaatsten van nieuwe DOOH-objecten.’

Bereiksmeting
Een ander groot issue is het meten van bereik en datagebruik. De taskforce adviseert onafhankelijke vrijwillige audits voor alle bereikcijfers die gebruikt worden in het koop- en verkoopproces. Daarnaast moet er één afrekenmodel (currency) komen. In het handboek worden vijf mogelijke afrekenmodellen geschetst.

Het handboek is hier te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie